Seniorze, masz prawo powiedzieć „nie”

Spotkanie odbyło się 19 lipca w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Stalowej Woli i było adresowane głównie do osób starszych. Stanowią one coraz większą grupę konsumentów, ale też bardzo narażoną na próby oszustw ze strony nieuczciwych sprzedawców. – Do powiatowego rzecznika konsumentów działającego w stalowowolskim Starostwie Powiatowym zgłasza się bardzo wielu seniorów, którzy podpisali niekorzystne umowy na dostawę prądu lub gazu, bywają też osoby które dały się naciągnąć na zakup bardzo drogich kompletów garnków lub pościeli. Dlatego chcemy w każdy możliwy sposób przestrzegać naszych mieszkańców przed zawieraniem tego typu transakcji – mówi starosta stalowowolski Janusz Zarzeczny. To właśnie Powiat Stalowowolski był organizatorem czwartkowego spotkania pod hasłem „Seniorze, uważaj na nieuczciwych sprzedawców”.

Uczestnicząca w nim Małgorzata Cieloch z UOKiK, uczulała słuchaczy, aby nie zapominali o przysługujących im – jako konsumentom, prawach do reklamacji oraz zwrotu. – Proszę pamiętać, zwłaszcza w przypadku przedmiotów o znacznej wartości, że wbrew temu, co mówi wielu sprzedawców, reklamacja jest możliwa nawet wtedy, gdy zgubiliśmy paragon. Zgodnie z Kodeksem cywilnym można się wtedy powołać na zeznanie obecnego z nami podczas zakupów świadka – podpowiadała stalowowolskim seniorom dyrektor biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Swoją wizytę w Stalowej Woli poświęciła jednak głównie przestrzeganiem przed nieuczciwymi sprzedawcami, oferującymi swoje produkty podczas różnego rodzaju pokazów, często połączonych z wycieczkami, koncertami czy badaniami. Jak się okazuje, te ostatnie mają być tylko wabikiem, mającym przyciągnąć ewentualnych klientów. Co ciekawe, zapraszane na nie są tylko osoby starsze. – Takie wydarzenia często organizowane są w hotelach, restauracjach, różnych świetlicach, a także w sanatoriach. Zaprasza się starsze osoby na przykład na badania, podczas których okazuje się, że każdy ma kiepskie wyniki, co ma nas skłonić do zakupu jakiegoś pakietu medycznego na wizyty u specjalistów, albo urządzenia mającego pomóc nam dojść do zdrowia, najczęściej materaców czy mat masujących. Nieświadomi niczego seniorzy płacą za nie 8 000 czy 10 000 złotych, podczas gdy takie maty zostały sprawdzone przez nasz urząd i okazało się że nie są warte więcej niż 1 000 zł. Sprzedawcy potrafią również wcisnąć po wielokrotnie zawyżonych cenach zestawy garnków czy pościeli – mówiła podczas spotkania w Stalowej Woli Małgorzata Cieloch.

Niestety w naszym mieście tego typu proceder również się odbywa, o czym świadczą kolejni poszkodowani zgłaszający się po pomoc do powiatowego rzecznika konsumentów. – Przyjechałam tu między innymi po to, żeby was ostrzec przed tego typu pokazami. I proszę was, żebyście wy ostrzegli swoich bliskich i sąsiadów. A jeśli już zgodzicie się na uczestnictwo w jakimś pokazie, nigdy nie zabierajcie ze sobą żadnych dokumentów potwierdzających waszą tożsamość. Wtedy nie narazicie się na oszustwo, bo nie będziecie mogli wziąć kredytu na zakup sprzętu reklamowanego podczas pokazu. Ale zaznaczam – bez dokumentów mogą nie chcieć was wpuścić. A to powinno być dla was kolejnym znakiem ostrzegawczym – przekonywała Małgorzata Cieloch.

Podczas spotkania była też oczywiście mowa o pladze niekorzystnych umów na dostawę mediów, co jest w ostatnim czasie problemem w całym kraju, w tym i na terenie Powiatu Stalowowolskiego. Obecni na spotkaniu mieszkańcy wskazywali zwłaszcza na przypadki dotyczące zawierania niekorzystnych umów na dostawę energii elektrycznej. Jak więc zachować się, gdy odbieramy telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę? Według przedstawicielki UOKiK-u – odłożyć słuchawkę i zadzwonić do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora i upewnić się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki. A jeśli ktoś zapuka do drzwi i będzie np. twierdził, że chce przedłużyć umowę? – Nie podawaj w takich sytuacjach swoich danych, takich jak imię i nazwisko, numer dowodu. Twój operator czy sprzedawca prądu je ma. Może się zdarzyć, że przedstawiciel będzie chciał wyłudzić twój podpis pod pretekstem potwierdzenia wizyty. Dlatego seniorze – nie podpisuj żadnych dokumentów, zawsze wcześniej skonsultuj je z rodziną, czy sąsiadami – radzi Małgorzata Cieloch.

A co, jeśli już podpisałeś taką niekorzystną umowę? – Masz 14 dni na odstąpienie od niej. Ja wiem że to krótko, ale dłużej się nie da, bo wszystkie kraje w Unii Europejskiej mają tyle. Jeśli ktoś z was podjął taką niekorzystną decyzję zakupową, może w tym czasie odstąpić od umowy, wystarczy wysłać krótkie oświadczenie – mówi Małgorzata Cieloch. Wzory takich przykładowych oświadczeń publikujemy poniżej.

W opisanych sytuacjach radzimy kontaktować się z powiatowym rzecznikiem konsumentów w stalowowolskim Starostwie Powiatowym – tel. 15 643 36 60 pokój 312 (III piętro w budynku Starostwa Powiatowego), bądź z infolinią Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – tel. 801 440 220.

Odstąpienie od umowy (pokaz): pobierz

Odstąpienie od umowy (prąd, gaz): pobierz