Zespół Szkół nr 3 im. Króla Jana III Sobieskiego w Stalowej Woli zrealizował kolejny projekt w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego. W dniach 7–21 czerwca 2025 roku pięcioosobowa grupa nauczycieli, w tym dyrektor szkoły, uczestniczyła w programie Job Shadowing w portugalskim mieście Póvoa de Varzim.
Celem wyjazdu było poszerzenie wiedzy na temat systemu kształcenia zawodowego w Portugalii, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie kontaktów z lokalnymi szkołami i firmami. Pedagodzy odwiedzili m.in. szkoły zawodowe Escola Secundária de Rocha Peixoto i Escola Profissional de Esposende, gdzie obserwowali organizację egzaminów, wyposażenie pracowni oraz metody nauczania.
Nauczyciele mieli okazję szczegółowo zapoznać się z funkcjonowaniem placówek, infrastrukturą oraz metodami nauczania. Wrażenie zrobiły nowoczesne sale lekcyjne, dobrze wyposażone pracownie tematyczne, a także nacisk na pracę projektową i rozwijanie kompetencji miękkich uczniów.
Zorganizowano również spotkania z kadrą pedagogiczną oraz uczniami, które pozwoliły na bezpośrednią wymianę doświadczeń. Portugalscy nauczyciele chętnie dzielili się doświadczeniami m.in. w zakresie realizacji praktyk zawodowych, oceniania, a także współpracy ze środowiskiem lokalnym i biznesem. Zwrócono uwagę na elastyczność systemu, który umożliwia uczniom zarówno szybkie wejście na rynek pracy, jak i kontynuowanie nauki na poziomie wyższym. W Portugalii istotną rolę odgrywa współpraca szkół z lokalnymi firmami i instytucjami, co pozwala na bieżąco dostosowywać programy nauczania do potrzeb rynku.
– Szkoły mają dobre warunki lokalowe, jest dużo przestrzeni i pomieszczeń w których nauczyciele mogą spotykać się na rozmowy z rodzicami, jak również sprawdzać sprawdziany, przygotowywać się do lekcji – tego u nas brakuje. Natomiast pracownie do nauki zawodu, te powiedziałbym, że po inwestycjach, które miały miejsce na terenie powiatu stalowowolskiego, są lepiej wyposażone u nas – mówi Paweł Ciołkosz, dyrektor Zespołu Szkół nr 3.
W ramach stażu uczestnicy odwiedzili zakłady pracy powiązane z ich kierunkami nauczania jak: gastronomia, architektura krajobrazu, fotografia i multimedia. Dyrektor szkoły odbył szereg spotkań z portugalską kadrą zarządzającą, dzięki którym mógł porównać metody kierowania szkołą, strategie rozwoju placówek oświatowych oraz sposoby budowania współpracy międzynarodowej.
Program obejmował też wizyty w firmach takich jak Crafer-artes Gráficas Lda i restauracja WE ARE TASTY, gdzie uczestnicy mogli obserwować procesy druku reklamowego czy przygotowywania tradycyjnych portugalskich potraw.
Wyjazd był nie tylko cennym doświadczeniem zawodowym, ale także kulturowym. Uczestnicy poznali portugalskie miasta i zwyczaje, m.in. odwiedzili Fatimę, Porto, Aveiro i Viana do Castelo.
Szkoła zapowiada kolejne projekty w ramach programu Erasmus+, na który otrzymała akredytację na lata 2024–2027. Oznacza to regularne wyjazdy zagraniczne zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli, umożliwiające rozwój zawodowy i osobisty.