Centrum Edukacji Zawodowej w Stalowej Woli rozwija się dzięki programowi Erasmus+

Centrum Edukacji Zawodowej w Stalowej Woli od lat aktywnie uczestniczy w programie Erasmus+, realizując projekty wspierające zarówno rozwój zawodowy uczniów, jak  i podnoszenie kwalifikacji nauczycieli. Działania te służą nie tylko poprawie jakości kształcenia, ale także wzmacniają międzynarodową współpracę i przygotowują młodzież do wyzwań rynku pracy.

Erasmus+ w praktyce – mobilność uczniów i nauczycieli

W roku szkolnym 2024/2025 CEZ zrealizowało kilka znaczących projektów w ramach sektorów: „Kształcenie i szkolenia zawodowe” oraz „Edukacja szkolna”.

W październiku 2024 r. uczniowie i nauczyciele wzięli udział w wyjeździe do Malagi. W ramach projektu uczniowie odbyli praktyki zawodowe w hiszpańskich firmach z branży informatycznej, mechanicznej i fryzjerskiej. Zyskali cenne doświadczenie zawodowe oraz możliwość doskonalenia języka angielskiego i umiejętności interpersonalnych. Równolegle nauczyciele uczestniczyli w jobshadowingu, czyli obserwacji zajęć w szkołach technicznych w Maladze, Kordobie i Granadzie. Mogli przyjrzeć się innowacyjnym rozwiązaniom w hiszpańskiej edukacji i porównać je z praktykami stosowanymi w Polsce.

Kolejny projekt odbył się w kwietniu 2025 roku w Bilbao, gdzie 16 uczniów CEZ – kształcących się na kierunkach takich jak technik informatyk, programista, technik reklamy, elektryk i fryzjer – odbywało dwutygodniowe praktyki w lokalnych firmach. Uczestnicy nie tylko rozwijali swoje kompetencje zawodowe, ale także zetknęli się z różnorodnością kulturową Kraju Basków, ucząc się funkcjonowania w międzynarodowym środowisku pracy.

Rozwój kadry – szkolenia tematyczne dla nauczycieli

Program Erasmus+ umożliwił także intensywny rozwój kompetencji nauczycieli CEZ. W lipcu 2024 r. jedenastoosobowa grupa nauczycieli uczestniczyła w Maladze w szkoleniu pt. „How to cope with burnout?”, skupiającym się na technikach radzenia sobie z wypaleniem zawodowym. Warsztaty opierały się na metodach mindfulness, grach zespołowych, odgrywaniu ról i pracy w grupach.

W lutym 2025 r. trzynastu nauczycieli wyjechało na Teneryfę, gdzie uczestniczyli w kursie „4C” (communication, collaboration, creativity, critical thinking). Uczestnicy poznali m.in. techniki pracy takie jak SCAMPER czy wirtualne escape roomy, które mogą być wykorzystywane w nauczaniu przedmiotów zawodowych i ogólnokształcących.

Z kolei w lipcu 2025 r. siedemnastu nauczycieli bierze udział w kursie języka angielskiego z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i sztucznej inteligencji, realizowanym w szkole językowej Academia Andaluza w Conil de la Frontera. Szkolenie ma na celu nie tylko rozwój językowy, ale również zapoznanie uczestników z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi w edukacji.

Edukacja międzykulturowa i promocja tolerancji

Integralnym elementem projektów Erasmus+ jest program kulturowy, który odgrywa ważną rolę w promowaniu otwartości i tolerancji. Uczestnicy mają okazję zwiedzać lokalne zabytki, uczestniczyć w wycieczkach edukacyjnych i wydarzeniach kulturalnych. Tworzą także prezentacje multimedialne, dokumentujące i promujące kulturę krajów partnerskich.

Nowoczesna szkoła – perspektywy i cele

Dzięki systematycznemu uczestnictwu w programie Erasmus+, Centrum Edukacji Zawodowej nieustannie podnosi poziom kształcenia, odpowiadając na potrzeby współczesnego rynku pracy. Uczniowie kierunków technicznych, takich jak informatyk, programista, elektryk, mechatronik, technik pojazdów samochodowych, technik reklamy czy usług fryzjerskich, zdobywają doświadczenie zawodowe za granicą. Jednocześnie Erasmus+ wspiera rozwój zawodowy nauczycieli, którzy mają obowiązek ciągłego doskonalenia w zakresie branżowym. Szkoła stawia na innowacyjne metody nauczania, rozwój kompetencji językowych, a także otwartość na nowe technologie.

Wszystko to sprawia, że CEZ w Stalowej Woli staje się nowoczesną placówką edukacyjną, gotową kształcić młodych ludzi do funkcjonowania w zmieniającym się świecie.

 

Treść | Menu | Dostępność